Samen Digitaal Veilig is een initiatief van MKB-Nederland en VNO-NCW

Veilig samenwerken
in de keten

Bescherm je merk: 5 tips voor cybersecurity

Imitatiepagina’s van bezorgdiensten hadden in 2022 het hoogste doorklikpercentage op phishinglinks (27,38%), gevolgd door online webshops (15,56%). Betalingssystemen en banken namen respectievelijk de derde en vierde plaats in. Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky, een internationaal cybersecuritybedrijf.

De impact van cybercriminaliteit op merkreputatie

Cybercriminelen exploiteren gevestigde bedrijven en organisaties om hun illegale activiteiten uit te voeren. Hierdoor wordt de reputatie van een merk aangetast en wordt gevoelige informatie gestolen. Ze ontwerpen websites die sterk lijken op gerenommeerde merken en gebruiken nauwkeurige en gedetailleerde inhoud om inloggegevens, persoonlijke en professionele identiteiten – evenals gevoelige bedrijfs- en financiële gegevens – te “phishen”.

Dit resulteert niet alleen in dataverlies en financiële schade, maar het brengt ook reputatierisico’s met zich mee: het creëert bij het publiek een negatieve perceptie van het merk. 

Aanbevelingen voor merkbescherming tegen cyberdreigingen

Om je merk te beschermen tegen potentiële cyberdreigingen kun je het volgende doen:

1. Maak medewerkers en klanten bewust van phishingactiviteiten

Zorg ervoor dat zowel je werknemers als klanten phishingmails en websites kunnen herkennen. Een gebrek aan cyberbeveiligingsbewustzijn onder het personeel kan leiden tot verstoorde bedrijfsprocessen en datalekken. Cybercriminelen kunnen social media-accounts van bedrijven kapen voor kwaadaardige doeleinden.

Ook is het belangrijk dat klanten zich bewust zijn van potentiële bedreigingen. Bied cybersecuritytrainingen aan voor medewerkers en organiseer bewustwordingscampagnes voor klanten zodat ze phishingactiviteiten kunnen opmerken.

2. Adviseer klanten om voorzichtig te zijn

Ben je actief in een financiële of andere “gevoelige” sector die vaak het doelwit is van cybercriminelen? Maak je klanten dan bewust van het verhoogde risico op misleiding. Adviseer hen om voorzichtig om te gaan met e-mails en berichten.

3. Stimuleer klanten om verdachte activiteiten te melden

Moedig klanten aan om verdachte activiteiten te melden die onder de naam van jouw merk worden uitgevoerd. Vraag om screenshots en ander bewijsmateriaal, zodat je verdachte acties snel kunt identificeren en aanpakken.

4. Zorg voor goede beveiliging van social media

Besteed aandacht aan de beveiligingsinstellingen van je social media-accounts. Bedrijven delen vaak informatie en gaan interacties aan met hun publiek. Niet alleen op hun eigen platformen maar ook op externe websites. Wees alert op de privacy-instellingen op deze platforms, gebruik sterke en complexe wachtwoorden en schakel waar mogelijk tweefactorauthenticatie in. 

5. Gebruik tools voor bedreigingsinformatie

Gebruik tools voor informatie over bedreigingen om aanvallen van merkimitatie in realtime te detecteren. Dergelijke oplossingen bieden meldingen over gerichte phishingaanvallen, valse social media-accounts en phishingwebsites die je merk nabootsen. Ze helpen ook bij het monitoren en verwijderen van valse social media-accounts en valse mobiele applicaties.

Bron: IT News Africa

De toegankelijke taal van het NIS2 Quality Mark volgens cybersecurity redacteur Jan Meijroos
Automatische updates ontbreken bij veel kleine bedrijven
10 Miljard wachtwoorden gelekt
Cybersecuritymonitor 2023: kleinschalige bedrijven hebben werk te doenCybersecuritymonitor 2023: kleinschalige bedrijven hebben werk te doen
Internetconsultatie NIS2 afgerond