- Veelgestelde vragen
Start en Plus versie
De deelnemers die gebruik maken van de Start en Plus versie van het platform kunnen op deze pagina de veelgestelde vragen terugvinden. Heb je vragen over het NIS2 gedeelte? Kijk dan bij de algemene supportdesk.
Samen Digitaal Veilig
SDV staat voor Samen Digitaal Veilig.
Het Samen Digitaal Veilig platform ondersteunt ondernemers, werknemers en ICT-
leveranciers bij digitale veiligheid en biedt zo de zekerheid dat de digitale veiligheid van het
bedrijf goed geregeld is. Medewerkers bekijken korte video’s en beantwoorden hier vragen
over en ondernemers en leveranciers beantwoorden vragen over de veiligheidsmaatregelen
die zijn genomen.
Je kunt nooit 100% garanderen dat internetcriminelen je niet meer digitaal aanvallen. Samen
Digitaal Veilig gaat uit van de 20/80 regel. Ben jij 20% bezig met digitale veiligheid, dan is je
bedrijf 80% beter beschermd.
Op de Samen Digitaal Veilig website kunnen leden inloggen om toegang te krijgen tot het
Samen Digitaal Veilig platform. Voor dit platform moet je een account hebben. Heb je interesse? Schrijf je dan in via deze pagina.
Samen Digitaal Veilig platform
Het Samen Digitaal Veilig platform biedt deelnemers de mogelijkheid stappen te nemen
richting digitale veiligheid. Via korte video’s en vragen werken ondernemers, medewerkersn
en leveranciers samen aan digitale veiligheid. Ook geeft het platform overzichtelijk weer hoe
de digitale toegankelijkheid van een bedrijf geregeld is. Ondernemers blijven via het
platform op de hoogte van de voortgang van werknemers en ICT-leveranciers.
Het Samen Digitaal Veilig platform is voor leden die via hun ledenorganisatie lid geworden
zijn van Samen Digitaal Veilig. Zij hebben gratis toegang tot het Samen Digitaal Veilig
platform.
Op het Samen Digitaal Veilig platform kunnen medewerkers korte video’s bekijken en vragen
beantwoorden omtrent digitale veiligheid. Leveranciers beantwoorden vragen over de
veiligheidsmaatregelen van een bedrijf die aan hen zijn uitbesteed, en ondernemers doen
dat voor hun organisatie.
Samen Digitaal Veilig is een initiatief van branche- en beroepsorganisaties in samenwerking
met MKB-Nederland en VNO-NCW en met steun van de overheid. Dankzij deze samenwerking kunnen
leden kosteloos gebruikmaken van het platform.
Ondernemers kunnen via het platform op de hoogte blijven van de voortgang van hun
werknemers en ICT-leveranciers. Daarnaast kunnen zowel ondernemers als werknemers
korte video’s bekijken en vragen beantwoorden om digitaal veilig te werken. Voor ICT-
leveranciers is een vragenlijst opgesteld door experts om hen zekerheid te bieden dat zij de
digitale veiligheid van het bedrijf goed geregeld hebben.
Digitale veiligheid
Je bent niet verplicht om aan de norm digitaal veilig te voldoen. Toch is dit wel heel
verstandig! Klanten weten zo dat zij bij jouw bedrijf goed zitten en vertrouwen hun gegevens
aan jou toe. Door digitaal veilig te werken onderscheid jij je bedrijf van concurrenten en
voorkom je achteraf een hoop (financiële) problemen.
Jazeker, ook als je als ondernemer een leverancier inhuurt voor de ICT-zaken blijf je als
ondernemer verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Dreigt het mis te gaan of is het
misgegaan, dan ben je hier als ondernemer verantwoordelijk voor. Zorg er daarom voor dat
je zeker weet dat jouw ICT-leverancier alle zaken op orde heeft.
Ja, je bent verplicht om een datalek binnen 72 uur te melden bij de autoriteiten. Doe je dit
niet, dan loop je het risico een boete te krijgen.
Partners
Bekijk hier ons volledige overzicht met partners.
Ook meedoen en het platform beschikbaar maken voor je leden? Dat kan!
Professionele verenigingen kunnen contact opnemen met:
Ron Vermeulen
rv @ ivbb.nl
Frank Koreman
fk @ ivbb.nl
Simone van Laar
Laar@vnoncw-mkb.nl
Wijs je brancheorganisatie op de informatie op de partnerpagina.
Mijn account
Op de Samen Digitaal Veilig website kunnen leden inloggen om toegang te krijgen tot het Samen Digitaal Veilig platform. Voor dit platform moet je een account hebben. Heb je interesse, bezoek dan de pagina Deelnemen.
Lukt het je niet om in te loggen of ben je jouw wachtwoord vergeten, klik dan op wachtwoord vergeten. Je krijgt dan een bevestigingscode toegestuurd waarmee je een nieuw wachtwoord in kunt stellen.
Leveranciers
Als IT-leverancier kun je enorm bijdragen aan de digitale veiligheid van jouw klanten. Via het Samen Digitaal Veilig platform werk je samen met je klant (of meerdere klanten) om de huidige veiligheidsstatus in kaart te brengen. Dat doe je door een aantal vragen te beantwoorden over de zaken die je voor je klant beheert. Op basis van je antwoorden zijn er voldoende aanknopingspunten om met elkaar in gesprek te gaan en samen te werken aan digitale veiligheid.
Je kunt als organisatiebeheerder een medewerker of leverancier (die zijn account nog niet geactiveerd heeft) opnieuw de mail met een tijdelijk wachtwoord sturen. Dit is altijd een nieuw tijdelijk wachtwoord. Wij hebben daar een speciale knop voor toegevoegd. Deze knop is terug te vinden bij Uitnodigen medewerker of Uitnodigen leverancier.
Als je een account hebt aangemaakt kun je op de pagina ‘Start’ een vragenlijst invullen. Deze vragenlijst geeft inzicht in welke onderdelen jij voor het bedrijf beheert. Vervolgens beantwoord je verdiepende vragen over de onderdelen die jij in beheer hebt om te meten hoe het ervoor staat met de digitale veiligheid van de organisatie. Hiermee help je de organisatie zich nog beter digitaal te beveiligen.
Je kunt met jouw klant afstemmen binnen welke termijn de vragenlijst ingevuld moet zijn. Wij raden aan om de vragenlijst binnen twee weken in te vullen.